Alla inlägg under oktober 2008

Av Therese Bergqvist - 30 oktober 2008 16:56

Usch i tisdags kväll  blev jag jätte dålig. Gick och la mig tidigt för jag kände mig inte riktigt bra... men vaknade runt 23.00 och kände att jag mådde lite illa, kan tala om att jag lämnade inte badrummet förns på morgon kvisten fyyy ffnnnn vad jag kräktes. Under hela dagen fick magen vara tom för så fort något kom ner imagen fick jag springa på toa och kräkas galla. Hade måttligt ont i halsen :-(. Men idag  känns det mycket bättre har till och med fått i mig lite mat. Så imorgon är det jobb dax igen, så typiskt att man blir sjuk när man äntligen får jobba och tjäna lite pengar..


Näe måste plock upp lite här efter mig.. ser ut som ett bombnedslag här hemma.


Hej svejs

Av Therese Bergqvist - 27 oktober 2008 17:44

Blir sååå sur för jag fattar inte hur man lägger im text mellan bilderna skit irriterande. Här kommer i alla fall en bild till på Groy och en nästan stor Froddie :-)..

Av Therese Bergqvist - 27 oktober 2008 17:17

I helgen har jag, Froddie och Groy varit i Enköping och hälsat på Tessan, Izor & Tyra. Vi hade en super trevlig helg med många långpromenader, bus och aktiviteter. Tyvärr gjorde Groy illa sig i ett bakben vet inte riktigt vad som hände för hundarna va ute på tomten medans jag packade ihop och när jag skulle gå till bilen och så haltade han väldigt illa.... Vet inte om han och Tyra röjde tillsammans eller vad som hände... Så nu får han vila ett par dagar så hoppas jag att det går över, annars får det bli ett veterinär besök.


Tycker att det är lite jobbigt då vi får åka upp till Stockholm för att få tag på en bra veterinär.... Smådjurs kliniken här i stan duger bra för vaccination och enklare grejor, men om det är något allvarligt så åker jag till Södra djursjukhuset... dom är skit bra och dom lyssnar på vad man säger. I alla fall här kommer några bilder på hundarna från helgen :-).


Froddie & Groy

 Grabbarna grus i Enköping, visst har Froddie blivit stor :-)

 Pojkarna

 Tyra ville inte va med på bild så det blev en grabb bild :-)


gänget

Lite suddig bild men hela gänget är med :-), Groy tittar på sin kärlek hi hi


Det har i alla fall varit en super helg och det är så roligt att alla hundarna fungerar så bra tillsammans trots att det va tre killar och en tjej, hon är visserligen kastrerad men tjej som tjej.... tycker Groy iaf  *fniss*

Av Therese Bergqvist - 22 oktober 2008 19:29

Trots kylan i vinden så är det så skönt när solen tittar fram :-), man blir piggare å gladare och allt känns lite lättare... håller på med genetik i skolan nu *suck* jag och en annan tjej från klassen ska hålla föredrag om växt och djurförädling, etik, inavel och selektion.... visst låter det spännande. Näe ska inte klaga vissa delar är faktiskt väldigt intressant!


På kvälls promisen så gjorde jag ett uppletande med båda hundar och Groy var verkligen super duktig, gjorde tre skick med olika variation på saker i rutan och han tog in allt :-) det är så kul när det funkar och han förstår vad han ska göra. Lillen va också duktig men honom måste man fortfarande visa vart man lägger grejorna för att han ska förstå vad han ska göra men träning ger färdighet :-). Nu ligger det två trötta vovvar och snusar. Jag ska hoppa i duschen och innan sov timme så blir den en sista rastninga av doggar och natt fodra pollar :-)


Ha en skön kväll!


Måste visa en gullig bild på Groy & Izor när Isse va liten :-)

Av Therese Bergqvist - 21 oktober 2008 19:22

Började dagen tidigt då fäckisen väckte mig för han va nödig, tänkte att det är lika bra att gå upp då hinner jag fixa med hästarna ordentligt innan jag ska till skolan.. Froddan va lite dålig imagen vilket förklara varför han ville ut så tidigt... så ut med lillen och sen över gårdsplanen till stallet, på m täcken släppa ut och mocka. När stallet va fixat va det bara att knata över gårdsplanen och hämta hundarna för en ordentlig morgon promis, vi va ute i 45min.


På lunch promenaden så fick Froddie verkligen träna på att inte sticka på vilt, hade honom i långlinan och Mojjen lös vi traskade på över en åker och jag ser en bit framför mig flera par öron som sticker upp... vi kommer närmre och närmre och tillslut ser jag att det är ett gäng rådjur som ligger å vilar på fältet... jag tänkte direkt PERFEKT tränings tajm :-). När vi bara var ett par meter i från så ställer sig ett rådjur upp och mojjen får syn på den och tar direkt kontakt med mig, jag visar honom till andra sidan och väntar på att lillen ska upptäcka rådjuren trots att vi rörde oss sakta så reste sig resten av flocken och började små springa och då fick Froddan syn på dem, han började röra sig lite mot dem men efter en nej från mig så satte han sig och bara tittade på rådjuren medans de sprang... snacka om förändring bara för någon vecka sen så åkte öron lapparna på och han ville inte lyssna trots lina utan sprang som en tetting i linan. Jag hoppas på att han snart kommer att kunna fungera lös igen. 


Jaa snart kanske det bara blir jag och Groy igen :-(, det är nästan så att man hoppas att han inte ska klara testen så han kan bli min för alltid :-). Om det nu skulle vara så att jag och Groy blir själva igen så kommer det nog komma in en ny liten vovve i vårat liv... har funderat mycket på ras och just nu lutar det åt antingen en labbe eller en dobbis.. Dobbisen är ju bara så vacker å smart och en underbar brukshund. Men men vi får väl se håller ju ändå tummarna för att lillen får stanna för han har en stor plats i mitt hjärta! 

Måste bara visa en bild på en så vacker liten valp VILL HA!!




Av Therese Bergqvist - 20 oktober 2008 18:29

Det här är Tyra och Izor snart ska vi och hälsa på och då försvinner lugnet *fniss*


 Tyra

Vackra Tyra, gosigare tjej får man leta efter :-)

 Isse

Det här är Izor, så snäll och försiktig iaf med andra hundar :-)





Av Therese Bergqvist - 19 oktober 2008 14:53

Har varit så jäkla trött nu i helgen så det har inte blivit mycket till träning, några långpromenader dock. Idag lyft Froddie för första gången på benet när han kissade imorse, lillen börjar bli stor... tror han blev lite förvånad själv för han stod å bara tittade på benet medans han pinka hi hi. Men det vara bara ett lyft sedan har han tjej kissat resten av dagen :-).

Nästa helg ska vi upp till Tessan i Enköping å busa med Izor och Tyra. Jag ska visa Tessan hur man lägger spår och vi ska spåra med rådjursklöv spännande att se va Fräckis tycker om det, Groy har ju spårat rådjursklöv tidigare så han blir nog bara lycklig :). Helgen efter det så hoppas jag att jag hinner ner till Örebro till Froddies uppfödare för en liten träningsträff på lördagen och på söndag så är det valpkurs igen, det var uppehåll nu ihelgen för det var så många som skulle ställa ut i dag... jag funderade på att ställa lillen men han är ju inte friserad som han ska så vi får prova någon annan gång, hoppas att vi hinner innan lillen ska testas till tull osv :-(. Det är inte så många månader kvar innan det är dax :-(.. man har ju fäst sig vid den lilla skrutten. Näe måste ta fram dammsugaren en sväng och snygga till lite här hemma :-)


Hoppas all haft en bra helg!


Tjo hej 

Av Therese Bergqvist - 15 oktober 2008 20:45

Skola idag som vanligt, morgonens promenad bestod av inkallningsövningar, lösträning, att hålla sig i närheten av mig och inte springa iväg och jaga :-). Det gick jätte bra men inget vilt dök upp så det kanske va därför hi hi.

Lunch promisen blev det mest träning i att lillen skulle ta spontan kontakt med mig under promenaden och inte gå med nosen i backen. Han är väldigt kontakt sökande men försökte att inte använda så mycket godis nu utan erbjuda andra saker som gos, kel och lek, va ute lite för länge så jag hade brott tillbaka till skolan. Måste bara berätta att när jag åkte hem på lunchen så passade jag på att ringa till Irene (Farah & Dixies matte) och hon berättade då att hon va på Strömsholm med Farah och det visade sig att lill skruttan har en spricka i ena bakbenet, så nu är benet gipsat och lilla fröken ska hållas lugn. Vi håller tummarna att benet läker ihop ordentligt så ni slipper operation.

Kvällen bestod av att åka till klubben och träna lite, med lillen tränade jag sitt stanna kvar, passera hundar och gå fint i kopplet. Med Groy tränade jag fotgående, passivitet, inkallning och miljöträning, måste säga att min gula prins skötte sig jätte bra :-). När jag kom hem var det dax för mockning och att ta in hästarna, fixa mat och nu sitter  jag här och skriver... Tänkte kolla tv en stund och sedan kvällsfodra hästarna och kissa vovvar, kanske läsa lite sen knoppa in. 

Hoppas på en bra dag i morgon också :-)


Hej hopp


Ovido - Quiz & Flashcards